Tuesday, November 8, 2011

cinta dy kerana allah

Ana: "umi,mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang??"

Umi: "dua-dua bukan..plihan hati kita ialah orang yg sayangkan kita kerana ALLAH"

Ana: "tapi umi,mcam mana nak tau orang tu sygkan kita kerana ALLAH??"

Umi: "Yang paling tahu hanya Allah..Kerana hanya Allah mampu membaca
hati hambaNya..Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya
tanpa perlu sengaja ditunjukkan oleh seseorang tu..", umi tersenyum..abah
menjeling..hehe...

Ana: "xfahamlah umi..hehe.."

Umi: "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.. begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan
berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.. Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi..Persoalannya ialah.. Siapakah
jodohnya itu?"

Ana: "hehe.. xtahu umi..ALLAH je yg tau..", malu pulak rasanya..

Umi: "sayang dgar ni umi nk pesan.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni.. Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."



Thursday, November 3, 2011

perempuan

Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya setulus hati......




-Ciri Ciri Orang Mencintai Kamu-
Dalam kehidupan, kamu tidak sedar apa yang dilakukan oleh seseorang terhadap diri kamu merupakan satu petanda yang dia mencintai kamu. Dia tidak ingin kamu tahu secara terus daripada mulut dia tetapi dia menunjukkannya melalui perbuatan. Berikut merupakan senarai ciri-ciri yang dilakukan oleh seseorang yang menunjukkan bahawa dia mencintai kamu.. untuk pedoman bersama :)

-Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.

-Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak perduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.

-Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.

-Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.

-Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti 'selamat pagi', 'selamat hari minggu', 'selamat tidur', 'take care', dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan "aku CINTA padamu", tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.

-Jika kamu menyambut hari jadi dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.

-Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya. dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak boleh berulang selalu.

-Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. Kerana dia menyematkan kata-katamu di hatinya, berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? Pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.

-Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya dia berjaya.

-Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.

-Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS 'good luck' untuk memberi semangat kepada kamu.

-Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.

-Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.

-Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.

-Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu dan jauh.
Dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar 'jauh dimata, dekat dihati?'

-Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

-Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.

-Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.

-Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dengan sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia! Bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. Dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.

-Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.

-Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.

-Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain, dia sentiasa menunggu kamu.

-Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. Saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.

"Pernah adakah orang yang berbuat seperti di atas kepada kamu? Jika ada, jangan pernah mensia-siakan orang tersebut... Kamu akan menyesal melakukannya!"



                                                                                                                                           
                                  ingin ke gapai bulan dan ku petik bintang............besar nya cinta ku pada diri mu...<3

Thursday, October 27, 2011

about friend

kawan??sape kawan?kwn ialah yg ada sisamping kite walau kite senang atau susag..itu name nye kwn...right?
aku ad bnyk kwn x semua kwn 2 baik..nk dpt kwn yg baik sngt la ssah...
kwn 2 sngt penting...aku ada org sahabat yg aq syg...nie la sahabat yg susah senang bersama aq...=)
nagis bersama ktwa bersama...susah kn nk crik mmbe cm nie...
my friend NATASYA,HANIDA,SYAFIQ RABBANI...ZAIRUL IKHWAN....I LOVE U SO MUCH FRIEND...

Tuesday, October 25, 2011

red shoes

t law abis stdy...siap sedia tok keje n trus keje...law da kje siap sedia tok shoping....best nye..brg pertame nk beli pe ek...jeng3....da pk lame da...lagi sekolah2 dlu...kasut tumit tinggi...opssss jgn gelak ae...enta ek cm minat gile kt satu kasut nie...jimmy choo bley x jdik designer my shoes..plizzz.....msti jimmy choo ckp.....of cozzzz la boley..wahh brgan jap moleyyyy x...hahahbest nye....nk tgk x kasut idaman ku....hahahh meh i kasi tgk ye....heeeeee lalalalla...my red shoes...powerrrrr...high heels nie nk beli mase gaji pertame mase keje t......excited laaaaa......hehe...

forteen

heheheheh..nk gelak la aq..sal group fortee. nie...bnyk org terkene...pdan muke...mule2 aq kene kn mmbe aq..aq ckp kt sara<dak bilik aza>>sara bf kte yg mana 1..cube teke..sara rase yg baju merah 2 la...ee sara nie pndai la dy.....1jam kmudian...sara x kenal ke pkwe kite nie...mn la sara knl...hehhe..da nk gelak abis nie...sara smue kn artis...wahhhhhh sara gelak besa...best nye dpt bf cm nie...hahhahahhaha
pas 2 abg aq lak...bang nk tgk x bf baru aq..mn?nie haahh...ayt first abg aq...weiii dy dok mn?ank datok ke?hahaha..x la ank org biase jeg...ensem x bang..boley la...eeeee 2 jeg...cm ne ko ley knl..aq kn PLAYGURLZZZ...eee plizzz la ko dik..heeheh...ensem kn...yg mn satu dik?pkai baju merah..eee pendek....hahaha aq than ketawe jeg....bang ko x pena nmpak dy ke...mn la pena..mmg la ko x pena nmpak dyorg smue nie artis...weiiii ko kwn ngn artis ke...ishhh konie......dlm ati   ape la abg aq nie....aq lyn kn je la...hahha baru nk kantoii kn dy lak ley caye aq kwn ngn artis....fuhhhhhhh sedap la kene bahan....aq siap ckp aq mls nk kwn ngn dy.dy yg nk kwn ngn aq.....hahhahaha sengal nye la abg aq nie,,,caye idop2...cian lak kt abg nie...xde la bang dy nie artis la...aq copy jeg pic dy....wooowwwww abg aq trus ckp ko nie dik mmg!@#$%^&*&^%$##@@! hahahha ko pon sengal..caye idop2....hahahhahahaah jgn ckp akak ipar den pon terkene....nmpak sngt mase mule2 group forteen muncul org x knl dyorg...hehhehehe best nye..berangan jap ye....hihihihnk tgk x my boyfriend.....hahaha
                    ..
                    ........
                    ............................

Friday, October 21, 2011

AIR BATU CAMPUR

alaaaa da lame x mkn ABC....cam sedap jegggggg...
esok nk mkn gakkk....musim ujan mkn abc???apakah??hahha
last mkn ABC mase kat restoran terapung...mmg powerrr la ACB DY...
MUle2 ABC NIE TINGGI GILLERRR..DA SEDUTTT HABIS...HEHEH...NK CRIK ABC GAK...YUMM..YUMM..
SOK NK AJK AZIM LA MKN ABC...MSTI DY SUKE GILE LARRR...=)

Thursday, October 20, 2011

BIAR LA YM BERBICARA

BIAR LA YM BERBICARA.
.
.
.
.
best gile novel nie..senyum sorg2 cm org gile..haha try la korg bace...selame nie dy chat ngn bos dy sndri kt ofice..omg!!best taw...berangan jap..hehehe..lpas da kantoii dy ym ngn bos dy....dy rase mara maluuu n ever ..lame 2 couple gak ngn bos dy..hahah tapi mse dy org couple 2 bnyk gile dugaan..biase la kn..dlm watak novel nie aq pling x suke watak abang kamal...eee DIYA da x suke da la....aq paling suke watak FIRDAUS N DIYA....FIRDAUS 2 romantik org nye...nickname diya<<charming>>hehhe serius best gile novel nie..haha yang paling best mak diya susah sangat nk pggil name EN.FIRDAUS...Smpai mak diya pggil firdaus <<daut>>nice name haha... AD KE ORG FALL IN LOVE BILE YM BERBICARE..JAWAP3..HAHA ad la kot safinaz oiiii...renung2 kn dan selamat beramal ye....=p

sinopsis biarlah YM berbicara..


Abang Kamal… Walaupun segunung cinta yang kau hadiahkan padaku, terasa tidak akan merawat pedih tingkahmu pada diri ini. Namun, mengapa ketulusanmu akhirnya memercik simpati di hati? Membuat hatiku berlagu sendu? Mengalun irama indah di hati…

Encik Firdaus… Memandang wajahmu, mengapa debar sering bertandang? Cintakah itu? Sungguh aku tidak pasti kerana cinta memang tidak pernah wujud di hati ini. Dan kalau bukan cinta, kenapa pula cemburu sering mengejar langkah ini? Cemburu pada bahagiamu yang tidak bertepi…

Charming… Siapa pun engkau, mengapa aku rasa begitu rapat padamu? Hatiku begitu hampir denganmu. Derai tawamu, membelai bahagiaku. Bicara tanpa wajahmu, membuat aku kelemasan menanggung rindu. Sungguh aku ingin mewujudkanmu di alam nyata. Namun, keberanian tidak pernah muncul di hati ini, sedang citaku cuma satu. Menjadi suri di hatimu…

Aku… Aku penasaran sendiri. Penasaran dalam mencari erti cemburu dan rindu. Mentafsir di mana letaknya cinta, sayang dan simpati. Kelirunya pabila semua rasa berkumpul menagih pada hati yang satu. Sungguh aku penasaran melalui simpang-siur permainan duniawi ini….

Tuesday, October 18, 2011

stanza cinta


 KESELURUHAN NOVEL - STANZACINTA


Kisah bermula dengan kehidupan Amni Sorfina yang bekerja sebagai muallimah/guru disekolah kebangsaan agama. Ia memaparkan pengalaman yang dilalui dan langkah baru dalam hidup Amni selepas tamat belajar di universiti dalam jurusan senibina. Turut diceritakan juga kisah persahabatan Amni yang terjalin atas nama Allah bersama Kak Bee.

Dan dalam episod ini turut diselitkan juga pengenalan watak Irfan, iaitu bakal tunang kepada Amni. Disini pembaca akan tertanya-tanya bagaimana Irfan mula hadir dalam hidup Amni. Ada beberapa persoalan yang mula dibangkitkan disini. Irfan bukanlah lelaki yang Amni impikan selama ini untuk dijadikan suami pilihan. Irfan bukanlah cinta pertama Amni. Terlalu sukar cinta Amni untuk diberikan kepada Irfan.

Siapakah dia lelaki yang berjaya bertakhta di hati Amni Sorfina selama ini. Mengapa Amni akhirnya memilih Irfan sebagai tunangnya??

Ada perkara yang begitu sulit diterjemahkan. Begitu sukar diungkapkan. Jalan hidup Amni Sorfina yang penuh liku tatkala segala impian dan angannya jauh sekali dari kenyataan.

“Apabila mimpi jauh dari kenyataan, aku terpaksa berdiri menghadapinya dengan seribu kemungkinan”- Amni Sorfina
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bab 1 -universiti

Didalam bab 1, barulah kisah Irfan dan cinta pertama Amni dikupas. Kisah hidup Amni di universiti yang mula mempertemukan Amni dan Mohamad Irfan Ikmal. Amni yang tidak pernah membuka pintu hatinya untuk Irfan. Meski Irfan sedaya upaya membuktikan cintanya yang tiada sempadan buat Amni. Ternyata cinta Amni terlalu mahal untuk dimiliki.

Irfan seorang pemuda yang terlalu baik, tetapi dia bukanlah lelaki yang diimpikan Amni selama ini. Meskipun Irfan memilikinya segalanya, rupa yang kacak, baik dan kaya raya. Apa yang dicari Amni tiada dalam diri Irfan. Irfan lelaki yang tersangat baik. Tetapi kurang sekali ilmu agamanya, sedikit sekali tahunya tentang hukum-hukum islam. Malah watak Irfan yang manja serta tidak tahu berdikari menambahkan lagi benci dihati Amni.

Amni memerlukan seorang lelaki yang dapat membimbingnya menyelusuri jalan dakwah, dapat mendidiknya menjadi wanita solehah, mendidiknya menjadi zaujah yang terbaik. Dia mahu dipimpin dan bukannya memimpin.

Dalam tempoh itu, hadir Taufiq Imran yang berjaya membuka pintu hati Amni. Mengajar Amni erti cinta sejati yang diredhai Allah. Taufiq Imran juga yang membawa Amni ke jalan dakwah. Jalan yang lebih mendekatkan dirinya dengan Allah.

Taufiq ialah lelaki impian Amni Sorfina selama ini. Hadir dengan jatidiri yang penuh karisma, seorang ketua pimpinan dalam jemaahnya, seorang vokalis nasyid, seorang qari yang sangat bagus, malah seorang lelaki yang sangat soleh dan tawadhuk.

Pertama kali Amni Sorfina jatuh hati pada Taufiq tatkala mendengar bacaan Surah Al A’raf yang dibacakan Taufiq dgn penuh merdu dan syahdu. Saat itu Amni berbisik, “Aku mencintai-Nya kerana Allah. Aku mencintainya kerana agama yang ada padanya. Jika dia menghilangkan agamanya, maka hilanglah cintaku padanya………”. Itulah saat pertama kalinya Amni Sorfina jatuh cinta. Itulah juga saat pertama kalinya Amni merasa dadanya bergetar hebat dengan cinta.

Sungguh sempurna……..sama sekali seperti yang diidamkan Amni selama ini. Inilah lelaki yang dicarinya sepanjang hayat ini. Yang ingin diserahkan cintanya selama ini. Bukan pada sembarangan lelaki. Taufiq itulah lelaki sempurna dimatanya, yang didambakan Amni untuk dijadikan teman hidup. Terasa lengkap sudah pencariannya selama ini.

Namun…..ternyata taqdir Allah tidak sama dengan kehendak Amni Sorfina. Disini dikupas dengan mendalam bagaimana Amni Sorfina berhadapan dengan saat yang paling sukar dalam hidupnya…..bagaimana Amni belajar tersenyum ketika berada dalam derita yang mengguris jiwa, belajar bersangka baik dengan segala taqdir Allah buat-Nya. Bagaimana Amni belajar untuk mengenal hakikat “redha”, sedangkan perkara yang paling diingin-ingnkan selama ini, yang sejak sekian lama baru ditemui…kini terpaksa dilepaskan pergi.

Subhanallah………..

Apakah orang-orang beriman itu menyangka mereka sudah beriman sedangkan mereka tidak diuji??(Al Ankabut ayat 2-3)

Inilah harga yang perlu dibayar Amni. Syurga Allah itu bukan murah harganya. Sesungguhnya Allah telah membeli orang-orang mukmin itu dengan jiwa dan harta mereka..dan memberi mereka dengan syurga(At Taubah ayat 111).

Memang terasa peritnya, memang terasa pedihnya..Amni menelan segala yang terhidang untuknya dengan penuh rasa tawaduk dan istiqamah. Jalan yang disediakan Tuhan dihadapan sana pastilah lebih baik. Kerana Amni yakin, Dia perencana yang Maha Hebat. Usah ditangisi akan taqdir-Nya...usah dikesali akan keputusan-Nya.

Disamping masalah Taufiq dan Irfan...ada dugaan lain yang bertandang silih berganti. Sahabat Amni yg tersayang diambil Allah ke sisi-Nya. Seolah-olah tidak pernah surut dari hidup Amni perkataan “derita” dan “ujian”. Aimata menjadi teman sejatinya. Namun........jauh diatas segalanya, setiap perkara itu menghidupkan lagi benih cintanya kepada Allah.

Amni tidak mengalah dengan ujian yang mendatang, tidak berputus asa dengan apa yang bukan miliknya, malah tidak pula bersangka buruk dengan Allah yang meletakkan jalan derita buat-Nya.

Suatu hari, pernah tersungkur juga dia...tidak mampu berdiri lagi meneruskan langkah tatkala ujian terasa begitu berat dan melelahkan. Namun Allah Yang Maha Penyayang tidak pernah meninggalkannya. Malah terus-terusan memberikan petunjuk dan Hidayah-Nya..sehingga Amni mampu bangkit semula meneruskan langkahnya. Allah adalah kekuatannya!!

Jauh dari segalanya Amni tahu, hati yang derita dan penuh kesedihan miliknya itu lebih lunak, dan mudah pula dekat dengan Allah. Itulah sebenarnya kehendak Allah. Agar Amni Sorfina lebih tabah..dan lebih memerlukan Tuhannya. Kerana manusia itu sering kali lupa pada Tuhannya ketika berada dalam nikmat dan kesenangan. Tetapi, dekat sekali dengan Tuhannya ketika berada dalam kesusahan dan derita.

“Ya Allah........kuatkanlah hati daku untuk selalu ingat kepada-Mu dan jadikanlah kesusahan yang kualami ini sebagai cara untuk aku mendekati-Mu” – Amni Sorfina
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

EPISOD AKHIR (Sambungan epilog)

Akhir sekali..apakah yg menanti Amni.Siapakah yang dipilihnya. Apakah Irfan yang menagih janji ataupun Taufiq yang ditunggu-tunggu selama ini ???

Taufiq tiba-tiba hadir semula dalam hidupnya setelah hampir 2 tahun sunyi dari hidup Amni Sorfina. Ketika itu Amni sudahpun bersedia dan mula membuka hatinya untuk memilih Irfan sebagai teman hidupnya. Mereka bakal bertunang sedikit waktu lagi.

Lelaki yg didambakan Amni untuk dijadikan teman hidupnya selama ini ialah Taufiq Imran. Lelaki pertama yang dicintai Amni Sorfina adalah Taufiq. Kemunculan semula Taufiq seolah-olah membuka kembali lembaran baru dalam hidupnya. Ternyata selama ini Amni belum pernah melupakan Taufiq apatah lagi menyingkirkan Taufiq dari hatinya. Segala kisah silam yang terjadi bukan salah Taufiq. Amni tiada sebab untuk membenci Taufiq, malah tiada sebab pula untuk melupakan Taufiq. Akhirnya saat yang ditunggu-tunggu tiba juga.

Akhirnya Taufiq memang benar-benar kembali dalam hidupnya. Bunga-bunga cintanya terasa kembali mekar…semekar cintanya pada Taufiq yang tidak pernah padam.

Tetapi mampukah Amni memungkiri janjinya pada Irfan. Mampukah Amni Sorfina menjadi pendusta dan munafiq. Yang mana apabila berjanji dia melanggar janjinya. Janji Amni untuk membawa Irfan mengenal Allah dengan lebih dekat, membimbing Irfan ke jalan dakwah, mengajar Irfan menjadi lelaki yang diadun dengan Al Quran.

Sedikit demi sedikit Amni nampak Irfan mula berubah. Amni lihat kesungguhan Irfan dalam berusaha. Amni tahu kejujuran hati Irfan. Tenyata Amni juga tiada sebab untuk menolak Irfan begitu sahaja. Tidak tergamak untuknya mematahkan sekeping hati yang begitu tulus dan suci mencintainya. Saat berita buruk menimpa keluarga Irfan..Irfan lebih memerlukannya. Irfan lebih perlukan sokongan dan dokongan dari Amni.

Lalu, apakah pilihan yang Amni miliki. Kedua-duanya lelaki yang terlalu baik..terlalu baik untuk disakiti hatinya. Tetapi Amni harus memilih kerana dia tidak bisa memilih keduanya. Ada hati yang akan terluka..ada jiwa yang pasti terguris.

Amni perlukan seorang suami yang mampu membimbingnya..bukan lelaki yang dia perlu bimbing. Kerana dia hanya seorang wanita yang dijadikan dari tulang rusuk seorang lelaki. Baginya, lelaki itu adalah pemimpin. Pengemudi bahtera yang bakal dinaikinya.

Tetapi, dalam masa yang sama Amni merasa bertanggungjawab membimbing Irfan ke jalan yang lurus. Perlukah dikorbankan perasaan cintanya yang terlalu mendalam buat Taufiq, demi menunaikan sekeping janji dan amanah. Cinta itu bukan kerana terpaksa dan kasihan…..tetapi Amni tidak mampu mengatakan perkara sekejam itu kepada Irfan………!!

Siapakah yang akhirnya dipilih Amni Sorfina. Keputusan yang harus dibuat bukan sembarangan. Sekali lagi taqdir mengujinya. Tegakah dia melukakan hati seseorang demi memenuhi impian dan kehendak hatinya selama ini.

Akhirnya........kepada Allah jualah Amni Sorfina merintih, mengadu dan mohon petunjuk terbaik. Amni mencari nur cinta Tuhannya.....kerana dengan cahaya cinta itu sahaja bisa menjawab segala persoalan hidupnya. STANZA CINTA adalah perjalanan Amni Sorfina dalam mencari Nur cinta Illahi. Demi mendapatkan cinta makhluq-Nya…terlebih dahulu harus dicari cinta yang hakiki. Cinta yang tidak pernah surut atau berkurang itu pastilah cinta dari illahi..malah sering bertambah meskipun telah direbut oleh hamba-hambaNya yang lain.

Sekian..STANZA CINTA nukilan dari Nurull Halawati Haron (Halawatul Iman).

Tuhan…….ku mencari-mencari cinta…akhirnya ku temui cahaya cinta sejati milik-Mu. Ingin ku peluk cinta dan rindu ini…biar tidak sekali-kali Engkau jauh dariku. Ingin ku nyatakan pada dunia...aku bangga menjadi makhluk-Mu!!Aku bangga menjadi khalifah yang dicintai-Mu.RINDU KAT AWAK...URM MR.A....

Wednesday, August 17, 2011

ABOUT LOVE.....LOVE....LOVE..LOVE.....=)


“cinta tidak akan datang jika tidak mencari ,
cinta tidak akan wujud jika tidak memberi ,
hidup tanpa cita – cita bukan cinta namanya" , 
jadi hargai seseorang dengan sepenuh rasa cinta”


Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah.
Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala.
Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki?
Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan.
Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api.
Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit.
Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.
Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.
Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.
Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita.
Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.
Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.
Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin.
Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia.
Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada.
Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua.
Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan keluarga dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja.
Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa.
Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa.
Dan semoga lelaki yang dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri.
Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia.
Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.
Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.
Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.
Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya.
Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata.
Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati.
Tetapi kita bahagia dalam dakapannya, semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik. InsyaAllah...
 

HATI DAN PERASAAN KU.........

PACAT..........EEEEYAKKKKK


salam.................
balik dari kem kt uitm dungun jeg.badan aq kene gatal2.....
penuh bintik2...omg!!!!!!!
okkeyyy,...first night masuk hutan da kene gigit PACAT!!
eeeeeeeeeeeeeee PACAT taw x......
aq masok hutan jeg 3KALI kene gigit PACAT....
1 malam 2 kali PACAT gigit aq.....owhhhh darah manisss hahaha..
malam kedua PACAT  da x gigit pacat aq da...
taw x nape mlm ke 2 ad x kene gigit pacat..sbbbbbbbb nye.....aq pakai stoken pnjg gile....hahahhaah
fobia gile ngn PACAT skrg nie...nape dy ggit aq,nape x ggit org len....
kt dalam hutan 2 kite org kene serang ngn org asli,,,so masing2 kne slmat kn diri....
tgh slmt kn diri 2 tangan aq tersngkut kt pokok....LUKE!!!!!!!arggggggg SAKITTTTT.....
mmg best gile la kt kem nie.....bnyk  bgi aq pnglaman n mmberi kesedran kt aq....
hari last kt uitm dungun...x sabakkkk nk balikkk..yahooo...
sir ckp:okey sblum u alls nk blik u kne gotong-royong brsihkn kwsn hutan nie...
okeyyyy sir....
dalam ati aq asyk INGT PACAT JEG....da x ingt bende len....
mse kutip smpah 2 okej jeg smue...hahahha kate abg senior,baik2..tgk2 tkot ad pacat..
sbb baru lpas hujan...........hehhhehe x takot ponnnnnnn...smpat amek gmbar kt hutan lgi.....
pnye la blgak aq nie....okkeeeyyyy skrg u alls boley kemas khemah msing2.....yesss x saba nk blik.....
nk masok kemah jeg bukak kasut..................aq jeritttttttttttttt...PACATTTTTTTTTTTTTTTTTTTT.....
ishhh pacat nie pacat jantan ke pe ek.....kaki aq je  jdik mgse.....ghuuuuu
aza yg tarik pacat 2....urmmmm geliiiiiii la weiiii....
dara x benti kua taw......,,eeeee jahat la PACAT NIE.....
pnglaman nie mmg ssah aq nk lupe kn.....EN.PACAT....THANKS K KRANE MENGHISAP DARAH SAYEEEE.....SUKE SNGT NGN EN,PACAT NIE KN..

                                                           WAHHHHH ...HAHAHAHH


LUKE!!!!!!




                                                        KAMI JEGGGGGGGGGG!!!!!


MY GROUP!!!!!! THE SHARK!!!!

                                                                           SHARK!!!

Wednesday, July 27, 2011

semua nye di tentu kan oleh allah...

assalamualaikum...


nie la kesudahan cinte kami...
hati yang bersatu akhirnye terpisah jua...
jodohhh....ajal.. maut..smue nie allah yg tentukan..
kite hanye rancg jeg...
mungkin ad hikmah dsebalik semue nie..
aku reda...
mungkin 2 bkn jdoh kite...
hati yg hancur nie,telah kembali pulih debgan smngt kwn2 yang ad di sisi aq...
thanks sngt2 kt mmbe aq....omg!!! hanye allah je yg taw prasaan aq...
kini bukak buku baru n buang buku lame jaoh2..
yg manis jadik kn kenagan,yang pahit jadi kn pngajaran,,,
aq akn terus pandang ke hadapan,and x kn sesekali pandang kbelakang lagi..2 janji aku!!!!!!
cinte yang 1 tahun lebih ini,,,,akan mnjadi knagn...
plizzzz,,,KEPERCAYAAN!!!!!PERCAYE!!!!CAYE!!!!!2 SNGAT PNTING....=(

Monday, June 27, 2011

ayahanda n bonda ku tercinta

assalamualaikum.......
now jgn cpt caye sngt kt laki nie...
laki semue same jeg...
my perfect man kt DUNIA nie ialah my father...
    SEHAT BIN ISMAIL..
wanita yang BAIK N CANTIk skli kt DUNIE NIA ialah my mother..
    SAADIAH BTE JAMARI,,
mak n ayah kite la yg bnyk b'korban tok kite...
sampai bile2 pon kite x dpt bls jase mak n ayh kite...
smpai kite da besa pnjg pon mak ayh kite jage kite...
mak aq jeg yg paham keadaan aq...
ayh aq seorng yang pnyayng dan syg kt ank2 dy smue..
ayh berlaku adil kt ank2 dy...
ayh seorang yang kuat dan tabah
ayh seorang yang gigih dlm mndidik ank nye...'
ayh berusahe keras tuk manghantar ank2 nye ke sek...
mak sanggop wat pape tok ank nye..
mak sanggop x tido tok jage ank nye...
aq ad mak n ayh yang snggup wat ape2 tok aq...
aq akn jage mak n ayh aq cm ne dyorg jage aku..
2 janji aku kt mak n ath aq...
bia kite x pandai mn pon, asl kn kite syg kt mak n ayg kite
sntse doa kn ksejahteraan mak ayh kite,,,




love u so much ayh n mak n ayah.......

Saturday, June 25, 2011

hati dan perasaan

nape ek dalam cinta perlu ad GADUH.....omg!!!! bosan la cm nie...COUPLE MAKE TROUBLE......*SINGLE MAKE SIMPLE*  do not to fight in couple la....huh                                                        
sometimes,hati nie x dapat controlled dengan kemarahan...btw, mengalah in couple is very important...ermmm jgn nk tduh2 i la....huh... I have a heart and feelings la....pernah ke u pk smue 2....whatever u nk ckp i   gurl jenis ape ok...what is very importan in my life??????
 in my thinking now,i just want study n trus study.......my study very importan drp awk ok...i btol2 

downhearted and crestfallen dengan your attitude.
people do not like to fight .... sometimes hurt in an out of control ..we want is the belief of each pair ... do not be selfish .. never disappoint those who we love ... if we love at someone, love withheart sincere...from in my heart.......=)

my new hair!!!

                                                                                                                                                      hehhehe...what do u think about my hair.......hahahha
smlm ptg i boring....dgn slmber ckp kt membe.... 
aku : ida tlong gnting kn rmbut aq....rmas ar...
ida : tol ni pnaz....(ida pon amek gnting lalu gnting rmbut aq...)
aku: ida pendek la lg...
ida : da pedek la nie...pinaz ko nk pendek lg x nie...\
aku..lagi la ida!!!!!
ida : owhhh  nk pndek ae....amek kau......
tasya : pinaz jgn la pndek sngt...
aku : hehehhe xpe tasya  ..=p
peghhhh dy gnting rmbut aq cm gnting kertas doeehh....
hehehehthanks ida!!!! t rmbut kite da pnjg gnting kn lg ae....=p

Tuesday, June 21, 2011

my new shoes !!!!!!



hehhehehehehe.....................dapat kasut baru....jeng...jeng....jeng.....
sape yang beli kn ek?????haaaaaaaaa
mohd razif yang belikn......
owhhh thanks sngt2 ye dear....
x saba nk tugu kasut nie smpai..
wait..................................

okey...
kasut sblum nie da hancusssss....
hahahah
ganas sngt pakai....
x saba nie nak try my new shoe.....


hehehehehhe =)